-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av hållbarhetsredovisning
Extern kvalitetssäkring som görs av en oberoende specialist skapar trygghet både för ditt företag och för den som ska använda informationen. Trovärdigheten i informationen ökar också genom att ditt företag bett om ett externt bestyrkande.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.

-
Affärsrådgivning
På Grant Thornton erbjuder vi strategisk rådgivning som hjälper dig att planera, prioritera och utföra dina viktiga affärsstrategier på ett effektivt sätt. Hos oss får du helhetsrådgivning av vårt samlade tjänsteutbud tillsammans med specialister inom våra affärsområden.
-
Bolagstjänster
Att köpa ett lagerbolag möjliggör omgående verksamhetsstart utan väntan på registrering. Vi hjälper dig snabbt så att du kan komma igång med din verksamhet.
-
CSRD-direktivet
CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) är ett EU-direktiv och en del av EU:s så kallade gröna giv vars mål är att öka transparens, kvalitet och jämförbarhet. CSRD ersätter NFRD (Non Financial Reporting Directive), liksom Årsredovisningslagens krav på hållbarhetsrapportering.
-
Dispute services
Våra konsulter har lång erfarenhet av ekonomiska tvister, i såväl små som stora bolag. Våra insatser har varierat från enklare analyser och kortfattade kommentarer till fullständiga oberoende värderingar.
-
Finansiell rapportering
Våra konsulter stöttar dig som CFO eller ekonomichef med den finansiella rapporteringen. Vi ger professionellt stöd både när det gäller den legala rapporteringen enligt uppställda lagar och krav och den interna rapporteringen som ska utgöra beslutsstöd.
-
Forensic services
Grant Thornton genomför även anti –fraud-kartläggningar, en genomgång av företagets verksamhet där våra specialister bedömer risken för oegentligheter inom olika områden. Du får också praktiska förslag på hur fraudrisker kan förebyggas.
-
Governance risk compliance
I vår strävan att verka för ett välmående näringsliv i Sverige är Grant Thornton engagerade i att stötta främst mindre och snabbt växande organisationer i att etablera god och effektiv bolagsstyrning, riskhantering och regelefterlevnad.
-
Hållbarhetsrådgivning
Omvärldens krav på företagens prestation ökar, inte bara finansiellt, utan även miljömässigt och socialt. Det är företagens totala ansvarstagande och den funktion som de fyller i samhället som räknas.
-
Integration & Separation
Vi hjälper våra kunder genom hela processen, från att definiera separationsalternativ och förstå den potentiella påverkan på värdeskapandet, till att utveckla och leverera robusta separationsplaner.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i över 130 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
-
Internrevision
Grant Thornton kan genomföra riktade granskningsinsatser för internrevisionens räkning. Hela internrevisionsfunktionen kan även outsourcas till Grant Thornton då vi genomför granskning i enlighet med styrelsens fastställda granskningsplan. Avrapportering sker löpande med tydliga granskningsresultat och relevanta rekommendationer till förbättringar.
-
M&A services
Om du vill hitta en ny ägare till ditt företag har vi kunskapen och nätverket. Det är viktigt att hitta rätt typ av ägare och förbereda företaget på en ägarförändring. Genom vårt nätverk och våra långsiktiga relationer med olika typer av industriella köpare, investment- och riskkapitalbolag hjälper vi dig som befintlig ägare att hitta rätt typ av köpare. Vi projektleder och stöttar dig genom hela säljprocessen.
-
Penningtvätt och finansiering av terrorism
Grant Thornton ger rådgivning till dig som aktör inom den finansiella sektorn och står under Finansinspektionens tillsyn med att uppfylla de höga standarder som krävs för att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism.
-
Transaction advisory services
Inom transaktionsrådgivning, som omfattar både förvärvsrådgivning och försäljningsrådgivning, fokuserar vi på att du ska kunna fatta informerade beslut kring investeringar och överlåtelser. Våra experter ger dig en tydlig analys med slutsatser och rekommendationer.
-
Värdering och finansiell modellering
Vårt specialistteam kan hjälpa till med alla typer av företagsvärderingar. Teamet har bred erfarenhet och utför kontinuerligt oberoende värderingar, indikativa värdeutlåtanden och fairness opinons (så kallade second opinions). Bland våra kunder finns såväl svenska som internationella företag.

-
Kundfaktura
Med vår lösning för kundfakturor kan du upprätta en offert som omvandlas till arbetsorder och slutligen resulterar i en faktura som vi distribuerar till din kund. Vi hanterar även påminnelser och registrerar kundinbetalningar.
-
Kvitto och resa
Med vår smarta digitala funktion för kvittohantering effektiviserar vi bokföringsarbetet och sparar tid. Du som kund fotar kvittot direkt med din smartphone, lägger till belopp och kommentarer och sedan är underlaget klart för vidare elektronisk hantering och bokföring.
-
Leverantörsfaktura
Traditionell hantering av leverantörsfakturor kan vara tidskrävande och sakna effektiv styrning och kontroll. Grant Thorntons tjänst för elektronisk fakturahantering (EFH) ger dig helt nya möjligheter att effektivisera hanteringen av dina leverantörsfakturor. Fördelarna är flera, men framförallt sparar du både tid och pengar samtidigt som du får en säkrare process.
-
Löneservice
Grant Thornton erbjuder en komplett hantering av ditt företags löneservice: från inrapportering till utbetalning och rapportering, kontrolluppgifter, statistik och pensionsadministration. Tillsammans går vi igenom dina behov och skräddarsyr sedan en lösning som passar just din verksamhet.
-
Budget, rapporter och analyser
Med vår digitala lösning blir din ekonomiska information både mer lättillgänglig och lättare att förstå. Informationen är tillgänglig dygnet runt och du kan när som helst ta ut dina rapporter i realtid.
-
Redovisning
Vi kan sköta redovisning i form av löpande bokföring, bokslut, deklarationer och årsredovisning, medan du själv sköter kundfakturering, betalningar och lön. Fördelarna för dig är många; tillgång till uppdaterad kompetens, personlig kontakt och mindre sårbarhet.
-
Rådgivning
En nyckel till att bolag kan växa med lönsamhet är ordning och reda och struktur. Det gör att ”allt flyter” och att medarbetarna vet vilka befogenheter och vilket ansvar de har. Då kan även styrelsen och ägarna sova gott om natten, i vetskap om att det finns kvalitetssäkrade, effektiva rutiner på plats i verksamheten.
-
Specialisttjänster
Förutom att ditt bolag kan outsourca hela ekonomiavdelningen eller löneavdelningen till oss kan vi även vara behjälpliga med mer specialiserade eller tillfälliga tjänster. Vi har drivna konsulter och rådgivare som står redo att bidra med bred erfarenhet och ett nätverk av experter.
-
Tid och projekt
Vill du också förenkla kostnadsuppföljningen och få en mer överskådlig planering av företagets beläggning? Vår digitala lösning effektiviserar och säkerställer ditt företags tidrapportering och projektredovisning. Att ta fram underlag för löneutbetalning och fakturering har aldrig varit enklare.
-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.

Holtab är en av Nordens ledande leverantörer av lösningar för kraftöverföring med produkter som nätstationer, fördelningsstationer, teknikhus och lågspänningsställverk. Bolaget arbetar aktivt med återvinning och kretsloppstänkande. Miljö- och hållbarhetsfokus finns med i alla deras processer. De har bland annat en hållbarhetsrapport och har uttalade hållbarhetsmål.
Ville ta ett helhetsgrepp
Kvalitetschefen Sandra Rydiander kände ändå att det fanns mer att göra på hållbarhetsområdet.
- Jag tyckte att vi behövde ta ett helhetsgrepp på vårt hållbarhetsarbete. Både för att uppnå kraven i hållbarhetsredovisningen, men också för att bli medvetna om vad vi gör bra, och vad vi kan göra bättre rent konkret, säger hon.
Så när Sandra Rydiander hörde talas om Sustainability Business Program (SBP) tyckte hon att det lät som ett perfekt upplägg. Hon fick okej från ledningen att gå programmet, och fick även med sig Holtabs inköps- och logistik chef och affärsutvecklingschef.
- Det var nytt för oss tre att jobba ihop, men väldigt nyttigt. Vi kunde bidra med olika perspektiv vid utbildningsträffarna, säger Sandra Rydiander och förklarar närmre hur programmet gick till:
- Programmet pågick under sex månader och inleddes med en träff där vi kartlade Holtabs specifika hållbarhetsutmaningar och hur vi praktiskt skulle kunna hantera dessa. Därefter hade vi sex teoretiska utbildningstillfällen i form av workshops där vi tillsammans med andra företag diskuterade olika teman med fokus på affärsmodell, intressenter, omvärld och framtid, väsentlighet och målsättningar.
Sandra Rydiander, Holtab. Foto: Holtab
Satte hållbarhet på agendan
Sandra Rydiander berättar vidare att de inför varje utbildningstillfälle fick en konkret uppgift utifrån Holtabs utmaningar. Denna skulle presenteras och förankras med ledningsgruppen för att sedan implementeras i bolaget.
- Innan programmet började bokade jag därför in sex möten med ledningsgruppen. Vid dessa möten kunde vi diskutera uppgiften ingående inför varje utbildningstillfälle. Det innebar att ledningen fick hållbarhetsfrågorna på agendan, vilket var väldigt värdefullt.
Konkreta resultat
Programmet har nu dels resulterat i att Holtab har tagit fram en hållbarhetsplan för 2022 med definierade hållbarhetsområden som de själva kan vara med och påverka. De har också kopplat sina hållbarhetsmål till de globala målen, samt identifierat ett nytt hållbarhetsmål.
- Vi hade sedan tidigare identifierat fyra hållbarhetsmål avseende jämställdhet, medarbetarnas välmående och personsäkerhet. Nu har vi ytterligare ett hållbarhetsmål avseende koldioxidutsläpp. Det var när vi frågade våra intressenter som det blev tydligt att detta var viktigt även för dem.
Gett nya perspektiv
Att just samtala med intressenter och få deras input på förslagen var väldigt värdefullt, liksom att få olika perspektiv på hållbarhet från de andra företagen som var med på utbildningstillfällena. De hade alla kommit olika långt och kom från olika branscher.
Det Sandra Rydiander uppskattar mest med programmet är att det både har gett nya perspektiv på hållbarhet, ett kvitto på att Holtab är på rätt väg samt en bekräftelse på att de hållbarhetsmål de hade tidigare fungerade.
- Vi har fått uttalade hållbarhetsmål och vi är väl förberedda inför hållbarhetsredovisningen. Nu när vi har fått de rätta verktygen kan vi börja jobba konkret med dessa mål och omsätta dem i praktiken, säger hon.
Varför tycker du att andra företag ska gå detta program?
- Det var ett enkelt sätt att skapa diskussioner kring hållbarhet och ett bra sätt att komma igång. Man får ett konkret underlag att arbeta med och någonstans att vända sig med frågor. De som höll i programmet var verkligen kunniga och inspirerande och de gav oss nya perspektiv kring olika sätt att se på hållbarhet.
Hur ska ni jobba vidare med hållbarhet?
- Vi ska ha en återträff med SBP då vi kan få svar återstående frågor. Vi gör också en nulägesanalys på våra nya hållbarhetsmål. Nästa steg är att implementera målen i organisationen genom verksamhetsplaner. Vi ska bryta ner varje mål och göra dem konkreta genom handling så att Holtab verkligen kan bidra, bland annat till en bättre miljö med mindre koldioxidutsläpp.
Om Sustainability Business ProgramSustainability Business Program är ett unikt utbildningsprogram som ger dig experthjälp med att utveckla ditt företags hållbarhetsstrategier. Målet är att skapa de bästa möjliga förutsättningarna för ett framgångsrikt hållbarhetsarbete. Konceptet har tagits fram av SEB, i samarbete med revisions- och konsultbyrån Grant Thornton. Programmet pågår under ca 6 månader och inleds med en kartläggning av bolagens specifika hållbarhetsutmaningar, följt av 5 halvdags-workshops med fokus på affärsmodell, intressenter, omvärld och framtid, väsentlighet och målsättningar. Tillsammans med stöttning från experter jobbar deltagarna löpande mellan workshop-tillfällena med implementering och förankring ute i bolagen. Utbildningen avslutas med en återträff efter ett par månader för att följa upp hur arbetet har gått. |