-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av hållbarhetsredovisning
Extern kvalitetssäkring som görs av en oberoende specialist skapar trygghet både för ditt företag och för den som ska använda informationen. Trovärdigheten i informationen ökar också genom att ditt företag bett om ett externt bestyrkande.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Affärsrådgivning
På Grant Thornton erbjuder vi strategisk rådgivning som hjälper dig att planera, prioritera och utföra dina viktiga affärsstrategier på ett effektivt sätt. Hos oss får du helhetsrådgivning av vårt samlade tjänsteutbud tillsammans med specialister inom våra affärsområden.
-
Bolagstjänster
Att köpa ett lagerbolag möjliggör omgående verksamhetsstart utan väntan på registrering. Vi hjälper dig snabbt så att du kan komma igång med din verksamhet.
-
Finansiell rapportering
Våra konsulter stöttar dig som CFO eller ekonomichef med den finansiella rapporteringen. Vi ger professionellt stöd både när det gäller den legala rapporteringen enligt uppställda lagar och krav och den interna rapporteringen som ska utgöra beslutsstöd.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i cirka 150 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
-
Kundfaktura
Med vår lösning för kundfakturor kan du upprätta en offert som omvandlas till arbetsorder och slutligen resulterar i en faktura som vi distribuerar till din kund. Vi hanterar även påminnelser och registrerar kundinbetalningar.
-
Kvitto och resa
Med vår smarta digitala funktion för kvittohantering effektiviserar vi bokföringsarbetet och sparar tid. Du som kund fotar kvittot direkt med din smartphone, lägger till belopp och kommentarer och sedan är underlaget klart för vidare elektronisk hantering och bokföring.
-
Leverantörsfaktura
Traditionell hantering av leverantörsfakturor kan vara tidskrävande och sakna effektiv styrning och kontroll. Grant Thorntons tjänst för elektronisk fakturahantering (EFH) ger dig helt nya möjligheter att effektivisera hanteringen av dina leverantörsfakturor. Fördelarna är flera, men framförallt sparar du både tid och pengar samtidigt som du får en säkrare process.
-
Löneservice
Grant Thornton erbjuder en komplett hantering av ditt företags löneservice: från inrapportering till utbetalning och rapportering, kontrolluppgifter, statistik och pensionsadministration. Tillsammans går vi igenom dina behov och skräddarsyr sedan en lösning som passar just din verksamhet.
-
Budget, rapporter och analyser
Med vår digitala lösning blir din ekonomiska information både mer lättillgänglig och lättare att förstå. Informationen är tillgänglig dygnet runt och du kan när som helst ta ut dina rapporter i realtid.
-
Redovisning
Vi kan sköta redovisning i form av löpande bokföring, bokslut, deklarationer och årsredovisning, medan du själv sköter kundfakturering, betalningar och lön. Fördelarna för dig är många; tillgång till uppdaterad kompetens, personlig kontakt och mindre sårbarhet.
-
Rådgivning
En nyckel till att bolag kan växa med lönsamhet är ordning och reda och struktur. Det gör att ”allt flyter” och att medarbetarna vet vilka befogenheter och vilket ansvar de har. Då kan även styrelsen och ägarna sova gott om natten, i vetskap om att det finns kvalitetssäkrade, effektiva rutiner på plats i verksamheten.
-
Specialisttjänster
Förutom att ditt bolag kan outsourca hela ekonomiavdelningen eller löneavdelningen till oss kan vi även vara behjälpliga med mer specialiserade eller tillfälliga tjänster. Vi har drivna konsulter och rådgivare som står redo att bidra med bred erfarenhet och ett nätverk av experter.
-
Tid och projekt
Vill du också förenkla kostnadsuppföljningen och få en mer överskådlig planering av företagets beläggning? Vår digitala lösning effektiviserar och säkerställer ditt företags tidrapportering och projektredovisning. Att ta fram underlag för löneutbetalning och fakturering har aldrig varit enklare.
-
Due Diligence
Vi erbjuder identifiering och analys av möjligheter och risker i samband med förvärv och försäljning.
-
Integration och separation
Vi maximerar det förväntade värdet på en transaktion genom en strukturerad och disciplinerad ansats.
-
M&A Services
Vi erbjuder M&A-rådgivning i samband med förvärv, försäljning eller kapitalanskaffning och hjälper ditt företag att navigera genom hela transaktionsprocessen.
-
Värdering och finansiell modellering
Vi erbjuder oberoende värderingar, indikativa värdeutlåtanden och fairness opinons av företag och tillgångar.
-
Hållbar leverantörskedja
Att ha kontroll över sin leverantörskedja, som många gånger består av flera led, är en utmaning för flera företag. Det ställer krav på processer och rutiner för riskbedömningar och åtgärder i värdekedjan. Vi hjälper företag att komma igång eller utveckla befintliga rutiner för bättre riskhantering och djupare leverantörsrelationer.
-
Hållbarhetsredovisning & CSRD
Trycket på hållbarhetsrapportering ökar och fler bolag väljer att kommunicera sitt hållbarhetsarbete i sina årsredovisningar eller i tematiska ramverk. Vi hjälper bolag att integrera ny lagstiftning och krav, som till exempel CSRD och EUs taxonomi. Vi hjälper även bolag att utveckla sina processer och rutiner för datainsamling av hållbarhetsdata.
-
Klimattjänster
I såväl lag som kundkrav ser vi ett snabbt ökande klimatfokus. Vi hjälper bolag att hantera frågan strategiskt genom att till exempel utföra klimatberäkningar enligt GHG-protokollet, sätta klimatmål enligt Science Based Targets och rapportera miljöpåverkan enligt Carbon Disclosure Project (CDP).
-
Rådgivning hållbarhetsstrategi
För att förverkliga sina hållbarhetsambitioner, behöver företag en tydlig strategi som är väl integrerad med övrig verksamhet. Vi erbjuder företag löpande rådgivning kring strategiskt hållbarhetsarbete, där vi bland annat stöttar i omvärlds-, intressent-, risk- och målsättningsanalys.
-
Sustainable Finance
Det långsiktiga aktieägarvärdet kopplas till strategi och risk i frågor relaterade till miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning. Vi stöttar både köp- och säljsida med strategirådgivning, policyer och rapportering. Vi genomför ESG Due Dilligence vid förvärv.
-
Rådgivning kring implementering av regelverk
Vi har lång erfarenhet av att arbeta med finansiella bolag och hjälpa dem navigera rätt och hitta praktiska lösningar i en komplex regulatorisk miljö. Vi bidrar med strategisk rådgivning anpassad efter er verksamhet för att skapa en långsiktigt hållbar och värdeskapande verksamhet i denna miljö.
-
Rådgivning vid internrevision
Vi tillhandahåller internrevisionstjänster där hela internrevisionsfunktionen outsourcas till Grant Thornton eller där vi stödjer det befintliga internrevisionsteamet.
-
Oberoende granskning och utredning
Genom riktade och oberoende granskningsinsatser kan vi hjälpa er att få insyn i specifika frågeställningar som ni står inför. Vår kompetens sträcker sig från att utföra fokuserade internrevisionsinsatser till att agera oberoende granskare av avtalsförhållanden.
-
Penningtvätt och finansiering av terrorism
Grant Thornton ger rådgivning till dig som aktör inom den finansiella sektorn som står under Finansinspektionens tillsyn. Vi hjälper dig uppfylla de höga standarder som krävs för att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism.
-
Utredning av visselblåsarärenden
Vi erbjuder skräddarsydd hjälp inom utredningar av visselblåsarärenden och har specialistkompetens inom en rad olika områden. Vi strävar efter att säkerställa att varje utredning genomförs med högsta möjliga nivå av professionalitet och kvalitet.
-
Bolagsstyrning och internkontroll
Vi hjälper ditt företag att utveckla och implementera effektiva styrningsstrukturer, processer och system som stödjer din strategi, vision och värderingar.
-
Cybersäkerhet
Vi hjälper ditt företag att skydda din information, system och nätverk mot cyberhot, attacker och incidenter.
-
Dataanalys
Vi hjälper ditt företag att utnyttja din data som en strategisk tillgång som kan utgöra värdefulla insikter och beslutsstöd.
-
Finance Transformation
Vi hjälper ditt företag att effektivisera och optimera dina finansiella processer och system såsom rapportering, budgetering, prognostisering, analys och kontroll.
-
Internrevision
Vi hjälper ditt företag att granska och förbättra din interna kontroll och efterlevnad, oavsett om du vill uppfylla externa eller interna krav.
-
IPO börsintroduktion
Vi är din partner i din IPO-resa. Vi hjälper ditt företag att navigera genom hela IPO-processen från förberedelser, granskning, dokumentation och rapportering till notering och eftermarknad.
-
IT-styrning
Vi hjälper ditt företag att bedöma och förbättra din IT-kontrollmiljö.
-
Regelefterlevnad
Vi hjälper ditt företag att uppfylla de lagar och regler som gäller för din verksamhet, bransch och marknad.
-
SOX 404 review
Vi hjälper ditt företag att uppfylla kraven i SOX-404 genom att dokumentera, testa och rapportera om effektiviteten i din interna kontroll.
Efter att Högsta förvaltningsdomstolen, HFD, bedömt att uthyrning av personal inom vårdsektorn är momspliktig, beslutade regeringen i februari 2020 att ge en särskild utredare i uppdrag att undersöka förutsättningarna för att ändra den svenska momslagstiftningen avseende undantaget från moms vid uthyrning av legitimerad personal för utförande av sjukvård och social omsorg.
- Utredningen presenterades den 1 juni 2021 och konstaterar att den svenska lagen inte kan ändras utan att riskera att EU-domstolen skulle underkänna de svenska reglerna vid en eventuell rättslig prövning. Utredningen förslår istället en alternativ ersättningsmodell för att kompensera kommuner, regioner m.fl. för den fördyring som orsakas av s.k. dold mervärdesskatt i vårdkedjan till följd av den nya tolkningen vad gäller moms vid inhyrning av personal i vårdsektorn, säger Cecilia Smedfors, momsexpert och verksam i Grant Thorntons branschgrupp Healthcare.
Sjukvård
Utredningen kommer till slutsatsen att avsaknaden av vägledning från EU-domstolen när det gäller sjukvårdsundantaget (de frågor avseende personaluthyrning som har prövats har avsett social omsorg och utbildningsverksamhet), innebär att det är osäkert hur momsdirektivet ska tolkas i fråga om var gränsen ska dras mellan undantagen sjukvård och skattepliktig personaluthyrning.
Med anledning av denna osäkerhet vore det enligt utredningen riskabelt att ändra utformningen av det svenska sjukvårdsundantaget i mervärdesskattelagen (1994:200), ML. En utvidgning av undantaget från skatteplikt till att omfatta uthyrning av personal inom sjukvård eller viss typ av bemanning, skulle kunna komma att underkännas av EU-domstolen vid en eventuell framtida rättslig prövning.
Utredningen bedömer att osäkerheten vad gäller rättsläget inte kan lösas av den svenska lagstiftaren utan måste lösas på EU-nivå. Vad gäller möjligheten att undanta uthyrning av legitimerad sjukvårdspersonal såsom en transaktion med nära anknytning till sjukvård, uttalar utredningen att det är EU-rätten som anger förutsättningarna för detta och att det därför inte är möjligt att utöka eller inskränka dessa förutsättningar på ett nationellt plan. Utredningen föreslår därför inte heller någon lagändring i detta avseende.
Omsorgssektorn
Vad gäller momsundantaget för social omsorg så har denna fråga prövats av EU-domstolen, som har kommit fram till att personaluthyrning inom omsorgssektorn är momspliktig. Det saknas därför enligt utredningen EU-rättsliga möjligheter att ändra ML så att uthyrning av personal för omsorgsverksamhet kan undantas från moms. Under vissa specifika omständigheter kan dock uthyrningen vara undantagen såsom nära knuten till social omsorg. Det är dock enligt utredningen inte möjligt att utöka eller inskränka detta utrymme för undantag på ett nationellt plan.
Alternativ ersättningsmodell för momskompensation till kommuner och regioner
Utredningen föreslår istället för en ändring av ML införandet av en alternativ ersättningsmodell inom ramen för det redan tillämpliga momskompensationssystemet enligt lagen (2005:807) om ersättning för viss mervärdesskatt för kommuner, regioner, kommunalförbund och samordningsförbund, LEMK.
Utredningen kommer fram till att den alternativa ersättningsmodellen inte bör grundas på de faktiska kostnader som uppstår i vårdkedjan till följd av den ändrade rättstillämpningen vad gäller moms vid inhyrning av personal. Anledningen till detta är enligt utredningen att de inblandade aktörerna och Skatteverket skulle behöva lägga åtskilliga resurser för att hantera uppgifter om de privata aktörernas kostnader för ingående mervärdesskatt.
Även omständigheten att ersättningen i dessa fall inte skulle fånga upp dold mervärdesskatt i tidigare transaktionsled väger också enligt utredningen tungt mot att införa en momskompensation beräknad utifrån faktiska kostnader. Mot bakgrund av detta föreslår utredningen istället en alternativ schabloniserad ersättningsnivå som under vissa förutsättningar kan tillämpas istället för den allmänna huvudregeln i LEMK om momskompensation om 6 procent.
Utredningen föreslår därför att momskompensation, om det framgår att viss del av kostnaden avser kostnad för inhyrd personal för sjukvård, tandvård och social omsorg, ska kunna lämnas med 20 procent av kostnaden för denna del och med 5 procent av kostnaden för resterande del. Om ersättning lämnas med 20 procent av kostnaden för del som avser inhyrd personal för sjukvård, tandvård och social omsorg och med 18 procent av kostnaden för del som avser lokalkostnad, ska den resterande delen av kostnaden ersättas med 3 procent. De nya ersättningsnivåerna ska utgöra ett alternativ till ersättning enligt huvudregeln, d.v.s. 6 procent.
Kommentar
Det är inte förvånande att utredningen finner att den svenska momslagen inte kan ändras eftersom den svenska lagen måste stå i överensstämmelse med EU:s momsdirektiv. Vår uppfattning är dock att det fortfarande råder stor oklarhet kring det förslag till den alternativa momskompensationsersättning som utredningen föreslår, och hur ökade kostnader som privata utförare i vårdkedjan åsamkas till följd av den ändrade tolkningen momsundantaget för vård, kan neutraliseras.
Även om det grundläggande syftet med utredningen har varit att neutralisera de ökade kostnaderna i vårdkedjan säkerställs inte att den föreslagna alternativa momskompensationsersättningen kommer de privata aktörerna tillgodo. Eftersom momskompensationen enligt LEMK inte omfattar privata aktörer är det således upp till kommunernas och regionernas godtycke om de vill dela med sig av den erhållna momskompensationsersättningen till dess privata samarbetsparter eller inte. På så vis riskeras enligt vår bedömning ytterligare konkurrenssnedvridning.
Avslutningsvis kan sägas att situationen inom vårdsektorn är komplex. Det finns företag som ser en fördel i den bedömning som sker idag, d.v.s. att vissa tjänster beläggs med moms, samtidigt som en stor del av sektorn påverkas negativt på grund av momsen. Det är inte en enkel uppgift att med ett kompensationssystem, som det föreslagna, ersätta alla företag som får extra momskostnader. Även om det idag ser svårt ut att ändra lagstiftningen så kan nya ärenden som hänskjuts till EU-domstolen nyansera bedömningen som görs idag, och kanske i framtiden leda till ändrad lagstiftning.
Kunskap är nyckeln till framgång
Få relevanta nyheter, inspirerande artiklar, tips & råd samt värdefulla webbinarier som bidrar till att ditt företag kan växa och utvecklas.