Case

Engagemang nyckel till tillväxt

Helena von der Esch Helena von der Esch

Det handlar om människan – idén kommer i andra hand. De företag som utvecklas har aktiva ägare som brinner för sin idé. Det menar affärsängeln Eva Redhe.

Hon ser sig som en katalysator och sidekick – och talar varmt om att värna om entreprenören så att hen kan fortsätta att brinna för sin idé. Att ta sig förbi tillväxthinder kan handla om att använda sig av just extern kompetens och nya nätverk.

Eva Redhe har lång erfarenhet av finansbranschen. För tio år sedan valde hon att lämna det operativa arbetet och är idag privat investerare – främst inom digital transformation och life science. Hon vet vad som skiljer företag som växer från de som inte gör det.

– Människorna är viktigare än själva idén. Ett skickligt team kan göra succé av en halvbra idé. Det har jag sett flera gånger.

Att komma vidare i sin tillväxtresa kräver ledaregenskaper. Som ledare i en expansiv fas kommer du kanske inte bara att få nya medarbetare, som ledare måste du kunna motivera dina anställda att vilja bidra till tillväxten. 

Eva Redhe är uppvuxen med entreprenörer. Hennes mamma drev ett dentalbolag med internationell försäljning från kontoret i Falun. Pappan, som var tandläkare, ansvarade för produktutvecklingen.

I dag stöttar hon en handfull bolag med kapital och rådgivning, allt oftare start up-bolag men också företag som finns på börsen eller är på väg dit.
Förutom ett väl sammansatt team – där en visionär entreprenör kan stöttas av medarbetare som är administrativt skickliga – framhåller Eva Redhe tajming som en viktig pusselbit för att få ett bolag att växa.
– Det kan handla om att marknaden plötsligt är mogen för en viss lösning och att det då kan vara avgörande att snabbt kunna erbjuda det som efterfrågas.

För att ett företag ska bli framgångsrikt tycker Eva Redhe att det är viktigt att grundarna har en relativt stor ägarandel – det motiverar fortsatt engagemang, något som gynnar alla ägare. Och en väl fungerande ägargrupp kan stötta bolaget både med kapital och råd inför viktiga vägval.

Sedan 2000 utser Dagens Industri de snabbast växande företagen i Sverige i den så kallade Gaselltävlingen. Syftet är att stödja och uppmuntra svenskt näringsliv och företagare som vågar satsa för att växa. Rätt att delta i Gaselltävlingen har företag med minst tio anställda och en omsättning som överstiger ­
10 mil­joner kronor. Genom åren har det visat sig att det som främst utmärker ett Gasellföretag är att rörelsekapitalet används effektivt och att affärsidén är tydlig.
Eva Redhe nämner också ytterligare en förklaring – företagskulturen.

– Det är lättare att växa om man har roligt. Medarbetare som känner att företagsledningen har förtroende för dem vågar också testa nya idéer.

Fakta - Eva Redhe

Bakgrund: Grundare av Mercurius Financial Communications, arbetat på Investor, vd och arbetande ordförande för
Erik Penser Bank. Erfarenhet från ett 25-tal bolagsstyrelser.
I dag: Investerare och rådgivare.
Bolagsengagemang: Ftrack, Spago Nanomedical, Meduniverse, Pilloxa.

Gemensam samsyn vägen till framgång

Helena von der Esch är affärsrådgivare på Grant Thornton. I sin roll möter hon ofta entreprenörer som behöver hjälp i starten. "Lägg ordentligt med tid på att se till att ägare och delägare har en gemensam samsyn på bolagets framtid", är hennes viktigaste råd. Om inte det sker finns risken att konflikter i ägargruppen sipprar ner i organisationen och har en negativ påverkan på hela arbetet.

Det är inte ovanligt att en entreprenör tar på sig för mycket arbete själv. Helena von der Esch skulle vilja se mer av självreflektion – och att entreprenören vågar be om hjälp:

– Jag tänker bland annat på vikten av att tidigt skapa styrning och struktur i bolaget. Det kanske inte är entreprenörens största intresse, men då måste det finnas någon annan i ledande position som kan göra det.

Ordning och reda i styrprocesserna minskar också risken för den kanske största fallgropen för ett tillväxtbolag – att företaget växer för fort. Det största problemet med det är att en ägare då behöver lägga för mycket tid på att skapa styrning och struktur i en hög tillväxtfas som egentligen behöver annat fokus. Helena von der Esch tycker inte heller att en entreprenör kan väja för tanken att någon gång lämna sitt företag för att satsa på en annan idé.

- Att reflektera över det är lika viktigt som att fundera över rollfördelning och rätt ledningsfunktioner.

Affärsrådgivare
Helena von der Esch Kontakts Helena