- Global Reach
- Afrika
- America
- Asien och Oceanien
- Europa
- Mellanöstern

Det handlar om människan – idén kommer i andra hand. De företag som utvecklas har aktiva ägare som brinner för sin idé. Det menar affärsängeln Eva Redhe.
Hon ser sig som en katalysator och sidekick – och talar varmt om att värna om entreprenören så att hen kan fortsätta att brinna för sin idé. Att ta sig förbi tillväxthinder kan handla om att använda sig av just extern kompetens och nya nätverk.
Eva Redhe har lång erfarenhet av finansbranschen. För tio år sedan valde hon att lämna det operativa arbetet och är idag privat investerare – främst inom digital transformation och life science. Hon vet vad som skiljer företag som växer från de som inte gör det.
– Människorna är viktigare än själva idén. Ett skickligt team kan göra succé av en halvbra idé. Det har jag sett flera gånger.
Att komma vidare i sin tillväxtresa kräver ledaregenskaper. Som ledare i en expansiv fas kommer du kanske inte bara att få nya medarbetare, som ledare måste du kunna motivera dina anställda att vilja bidra till tillväxten.
Eva Redhe är uppvuxen med entreprenörer. Hennes mamma drev ett dentalbolag med internationell försäljning från kontoret i Falun. Pappan, som var tandläkare, ansvarade för produktutvecklingen.
I dag stöttar hon en handfull bolag med kapital och rådgivning, allt oftare start up-bolag men också företag som finns på börsen eller är på väg dit.
Förutom ett väl sammansatt team – där en visionär entreprenör kan stöttas av medarbetare som är administrativt skickliga – framhåller Eva Redhe tajming som en viktig pusselbit för att få ett bolag att växa.
– Det kan handla om att marknaden plötsligt är mogen för en viss lösning och att det då kan vara avgörande att snabbt kunna erbjuda det som efterfrågas.
För att ett företag ska bli framgångsrikt tycker Eva Redhe att det är viktigt att grundarna har en relativt stor ägarandel – det motiverar fortsatt engagemang, något som gynnar alla ägare. Och en väl fungerande ägargrupp kan stötta bolaget både med kapital och råd inför viktiga vägval.
Sedan 2000 utser Dagens Industri de snabbast växande företagen i Sverige i den så kallade Gaselltävlingen. Syftet är att stödja och uppmuntra svenskt näringsliv och företagare som vågar satsa för att växa. Rätt att delta i Gaselltävlingen har företag med minst tio anställda och en omsättning som överstiger
10 miljoner kronor. Genom åren har det visat sig att det som främst utmärker ett Gasellföretag är att rörelsekapitalet används effektivt och att affärsidén är tydlig.
Eva Redhe nämner också ytterligare en förklaring – företagskulturen.
– Det är lättare att växa om man har roligt. Medarbetare som känner att företagsledningen har förtroende för dem vågar också testa nya idéer.
Fakta - Eva RedheBakgrund: Grundare av Mercurius Financial Communications, arbetat på Investor, vd och arbetande ordförande för |