article banner
Branschnyhet

Paradiset växer vidare

rich text with image

Nyligen tog Paradiset, som driver tre ekologiska livsmedelsbutiker i Stockholmsområdet, hem priset Årets butikskoncept på den årliga galan Retail Awards. Nu har de också offentliggjort sina tillväxtplaner – de ska växa med nya, mindre butiker och etablera sig i Malmö och Köpenhamn. Johannes Cullberg, grundare och vd, berättar om hemligheten bakom framgångarna:

Hur har ni lyckats skapa ett koncept som står ut?
- Genom att utgå från det vi själva tycker om och titta på de bästa aktörerna i världen, såsom Whole Foods Market, Sprouts Farmets Market och Trader Joe's. Det har varit viktigt att gå hela vägen och verkligen skapa ett paradis som gör att man vill vara i våra butiker och ta med vänner och bekanta. Inte bara för att handla utan för att äta, dricka gott och umgås.

Paradiset

Vad kan andra lära av er?
- Att det faktiskt går att skapa underbara butiker utan att det kostar extra. Det handlar bara om att man gör det med hundra procent hjärta och kärlek till både sina gäster, leverantörer och produkter. Det märks när man gör något på riktigt och är ärlig. Och för alla entreprenörer där ute kan det vara bra att veta att alla "experter" sa till mig att det inte gick att starta en ny dagligvarukedja. Det har varit väldigt tufft kan jag lova men det går...

Vad är nästa stora trend inom livsmedelsbranschen?
- Det är nog både mer vegetariskt (som funnits ett tag men som fortsätter starkt) och sen att man erbjuder "ren" mat, utan onödiga tillsatser.