Case

Helgjuten kärlek till affärer

En av utmaningarna med att förvärva ett etablerat och väl fungerande bolag är att behålla personalen och all deras erfarenhet även efter ägarbytet. Det menar Joel Enhörning, vd för och ägare av Byarums Bruk.

Det allra första mötet som Joel Enhörning, då 29 år och ny ägare och vd för Byarums Bruk, hade med personalen var helt avgörande för företagets fortsatta framtid. De tidigare ägarna hade drivit bolaget i 35 år. Nu stod han där, framför en grupp erfarna och duktiga personer, som – om han valde fel strategi – kunde säga upp sig, och därmed skulle en stor del av företagets kärnkompetens försvinna.

– Så här i efterhand är jag faktiskt lite imponerad av mitt lugn den där dagen. Kanske var jag bedövad av min egen entusiasm för hur bolaget skulle kunna växa och bli ännu mer intressant på marknaden, säger han.

Budskapet han gav sina medarbetare var att det kommande året skulle produktionen fortsätta så som den alltid hade gjort. Och att han var där för att lära av dem, inte tvärtom.

Det småländska företaget Byarums Bruk grundades 1947 och till en början tillverkade de komponenter av aluminium till verkstadsindustrin. I mitten av sjuttiotalet skiftade företaget ägare och tillverkningen riktades i stället in på att gjuta möbler och bruksföremål för parker, trädgårdar och offentliga miljöer. Tillverkningsmetoden är densamma då som nu, och materialet är 100 procent återvunnen aluminium.

Framgångsrik entreprenörsfamilj
Joel Enhörning är uppvuxen i en familj som startat och förvaltat bolag framgångsrikt under många decennier. Hans farfars bror grundade Lammhults Möbel, som hans far senare blev vd för. I mitten av nittiotalet köpte familjen Scandinavian Photo som säljer foto­utrustning på nätet. Under de tjugo år som de ägde företaget växte omsättningen från 20 till 800 miljoner. Själv är han utbildad inom produkt­utveckling och design, och har arbetat i möbelbranschen i många år. Då och då har han råkat på Byarums Bruk på mässor och i andra sammanhang, men det var när han läste en artikel om verksamheten och de dåvarande ägarna i magasinet Residence som tanken att förvärva bolaget väcktes.

– När jag läste artikeln tänkte jag "vilket härligt hantverk" – sättet de arbetar på ligger helt rätt i tiden. Företaget har gott renommé, är småskaligt, och gör ett vackert hantverk.

De dåvarande ägarna närmade sig pensionen. Det var som om det stod mellan raderna att de sökte någon som kunde köpa verksamheten och driva den vidare, tyckte Joel. Den första kontakten med Byarums Bruk togs av Joels pappa Kenneth Ståhl.

– Det fanns en kännedom kring vad han åstadkommit med Lammhults Möbel och Scandinavian Photo och på så sätt öppnades dörren för ett förutsättningslöst möte. Väl där fattade vi alla tycke för varandra.

Ett år av diskussioner innan affären var klar

– Jag minns att jag sammanfattade mötena noggrant och nya frågor dök alltid upp när man satt där hemma och smälte det som sagts under dagen. Viktiga punkter i dialogen vi hade var såklart marknad, produktion, ekonomi, historik och personal. Till slut kom de överens.

– De uppskattade att de hittat en ung besjälad entreprenör som insåg vikten av att vara en aktiv och närvarande ägare och vd. Utöver det så hittade vi en prisbild där vi alla kände oss tillfreds.

Vad bör man tänka på när man köper ett bolag?

– Självklart är det omöjligt att vända på alla stenar, men med kompetenta människor i ens nätverk, stor nyfikenhet och en bra dialog och tillit till säljarna, så kunde vi få klarhet i det mesta. Men som i livet i stort möts man alltid av både positiva och negativa överraskningar. Den risken måste man vara benägen att ta vid köp av företag.
– Jag har även lärt mig att ett bolag som ser bra ut vid första anblick ofta är ännu bättre. Ett haltande bolag är i regel ännu sämre när man börjat dyka in i detaljerna. Byarums Bruk var absolut det förstnämnda.

Det där första mötet med personalen föll väl ut. De fick genast förtroende för Joel. I år har han varit vd i åtta år. Två år i rad (2015, 2016) har han varit nominerad till Årets vd i kategorin mindre företag. Förändringarna han drivit igenom efter det där första året har till största delen handlat om förädling. Etablerade samarbeten har fördjupats och nya intressanta relationer har växt fram. För några år sedan skapades The Sculpture Project, ett sidoprojekt som fick ett engelskt namn så att företaget kan flirta med nya marknader.

– Det är en sorts arena för skulpturkonst. En gång per år tar vi kontakt med en etablerad och spännande konstnär som skapar ett unikt konstverk som vi gjuter i ett begränsat och signerat antal exemplar.

Priserna kan därmed ligga lägre än vad konstnärernas verk vanligtvis ligger på. En annan satsning har varit att medvetet arbeta med en visuellt driven marknadskommunikation.

– Jag drivs av att stärka varumärket, inleda oväntade samarbeten, få "buzz" kring företaget och skapa riktigt bra produkter, säger Joel Enhörning.

Joel Enhörning

Ålder: 36
Titel: Ägare och vd för Byarums Bruk
Omsättning 2017: 28 miljoner
Antal anställda: 15
Favoritdesignföremål: Lampan Liv, formgiven av Jonas Bohlin. Har två på jobbet, två hemma och två i sommarhuset.