-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av hållbarhetsredovisning
Extern kvalitetssäkring som görs av en oberoende specialist skapar trygghet både för ditt företag och för den som ska använda informationen. Trovärdigheten i informationen ökar också genom att ditt företag bett om ett externt bestyrkande.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Affärsrådgivning
På Grant Thornton erbjuder vi strategisk rådgivning som hjälper dig att planera, prioritera och utföra dina viktiga affärsstrategier på ett effektivt sätt. Hos oss får du helhetsrådgivning av vårt samlade tjänsteutbud tillsammans med specialister inom våra affärsområden.
-
Bolagstjänster
Att köpa ett lagerbolag möjliggör omgående verksamhetsstart utan väntan på registrering. Vi hjälper dig snabbt så att du kan komma igång med din verksamhet.
-
Finansiell rapportering
Våra konsulter stöttar dig som CFO eller ekonomichef med den finansiella rapporteringen. Vi ger professionellt stöd både när det gäller den legala rapporteringen enligt uppställda lagar och krav och den interna rapporteringen som ska utgöra beslutsstöd.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i cirka 150 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
-
Kundfaktura
Med vår lösning för kundfakturor kan du upprätta en offert som omvandlas till arbetsorder och slutligen resulterar i en faktura som vi distribuerar till din kund. Vi hanterar även påminnelser och registrerar kundinbetalningar.
-
Kvitto och resa
Med vår smarta digitala funktion för kvittohantering effektiviserar vi bokföringsarbetet och sparar tid. Du som kund fotar kvittot direkt med din smartphone, lägger till belopp och kommentarer och sedan är underlaget klart för vidare elektronisk hantering och bokföring.
-
Leverantörsfaktura
Traditionell hantering av leverantörsfakturor kan vara tidskrävande och sakna effektiv styrning och kontroll. Grant Thorntons tjänst för elektronisk fakturahantering (EFH) ger dig helt nya möjligheter att effektivisera hanteringen av dina leverantörsfakturor. Fördelarna är flera, men framförallt sparar du både tid och pengar samtidigt som du får en säkrare process.
-
Lönetjänster
Grant Thornton erbjuder en komplett hantering av ditt företags lönetjänster: från inrapportering till utbetalning och rapportering, kontrolluppgifter, statistik och pensionsadministration. Tillsammans går vi igenom dina behov och skräddarsyr sedan en lösning som passar just din verksamhet.
-
Budget, rapporter och analyser
Med vår digitala lösning blir din ekonomiska information både mer lättillgänglig och lättare att förstå. Informationen är tillgänglig dygnet runt och du kan när som helst ta ut dina rapporter i realtid.
-
Redovisning
Vi kan sköta redovisning i form av löpande bokföring, bokslut, deklarationer och årsredovisning, medan du själv sköter kundfakturering, betalningar och lön. Fördelarna för dig är många; tillgång till uppdaterad kompetens, personlig kontakt och mindre sårbarhet.
-
Rådgivning
En nyckel till att bolag kan växa med lönsamhet är ordning och reda och struktur. Det gör att ”allt flyter” och att medarbetarna vet vilka befogenheter och vilket ansvar de har. Då kan även styrelsen och ägarna sova gott om natten, i vetskap om att det finns kvalitetssäkrade, effektiva rutiner på plats i verksamheten.
-
Specialisttjänster
Förutom att ditt bolag kan outsourca hela ekonomiavdelningen eller löneavdelningen till oss kan vi även vara behjälpliga med mer specialiserade eller tillfälliga tjänster. Vi har drivna konsulter och rådgivare som står redo att bidra med bred erfarenhet och ett nätverk av experter.
-
Tid och projekt
Vill du också förenkla kostnadsuppföljningen och få en mer överskådlig planering av företagets beläggning? Vår digitala lösning effektiviserar och säkerställer ditt företags tidrapportering och projektredovisning. Att ta fram underlag för löneutbetalning och fakturering har aldrig varit enklare.
-
Due Diligence
Vi erbjuder identifiering och analys av möjligheter och risker i samband med förvärv och försäljning.
-
Integration och separation
Vi maximerar det förväntade värdet på en transaktion genom en strukturerad och disciplinerad ansats.
-
M&A Services
Vi erbjuder M&A-rådgivning i samband med förvärv, försäljning eller kapitalanskaffning och hjälper ditt företag att navigera genom hela transaktionsprocessen.
-
Värdering och finansiell modellering
Vi erbjuder oberoende värderingar, indikativa värdeutlåtanden och fairness opinons av företag och tillgångar.
-
Hållbar leverantörskedja
Att ha kontroll över sin leverantörskedja, som många gånger består av flera led, är en utmaning för flera företag. Det ställer krav på processer och rutiner för riskbedömningar och åtgärder i värdekedjan. Vi hjälper företag att komma igång eller utveckla befintliga rutiner för bättre riskhantering och djupare leverantörsrelationer.
-
Hållbarhetsredovisning & CSRD
Trycket på hållbarhetsrapportering ökar och fler bolag väljer att kommunicera sitt hållbarhetsarbete i sina årsredovisningar eller i tematiska ramverk. Vi hjälper bolag att integrera ny lagstiftning och krav, som till exempel CSRD och EUs taxonomi. Vi hjälper även bolag att utveckla sina processer och rutiner för datainsamling av hållbarhetsdata.
-
Klimattjänster
I såväl lag som kundkrav ser vi ett snabbt ökande klimatfokus. Vi hjälper bolag att hantera frågan strategiskt genom att till exempel utföra klimatberäkningar enligt GHG-protokollet, sätta klimatmål enligt Science Based Targets och rapportera miljöpåverkan enligt Carbon Disclosure Project (CDP).
-
Rådgivning hållbarhetsstrategi
För att förverkliga sina hållbarhetsambitioner, behöver företag en tydlig strategi som är väl integrerad med övrig verksamhet. Vi erbjuder företag löpande rådgivning kring strategiskt hållbarhetsarbete, där vi bland annat stöttar i omvärlds-, intressent-, risk- och målsättningsanalys.
-
Sustainable Finance
Det långsiktiga aktieägarvärdet kopplas till strategi och risk i frågor relaterade till miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning. Vi stöttar både köp- och säljsida med strategirådgivning, policyer och rapportering. Vi genomför ESG Due Dilligence vid förvärv.
-
Rådgivning kring implementering av regelverk
Vi har lång erfarenhet av att arbeta med finansiella bolag och hjälpa dem navigera rätt och hitta praktiska lösningar i en komplex regulatorisk miljö. Vi bidrar med strategisk rådgivning anpassad efter er verksamhet för att skapa en långsiktigt hållbar och värdeskapande verksamhet i denna miljö.
-
Rådgivning vid internrevision
Vi tillhandahåller internrevisionstjänster där hela internrevisionsfunktionen outsourcas till Grant Thornton eller där vi stödjer det befintliga internrevisionsteamet.
-
Oberoende granskning och utredning
Genom riktade och oberoende granskningsinsatser kan vi hjälpa er att få insyn i specifika frågeställningar som ni står inför. Vår kompetens sträcker sig från att utföra fokuserade internrevisionsinsatser till att agera oberoende granskare av avtalsförhållanden.
-
Penningtvätt och finansiering av terrorism
Grant Thornton ger rådgivning till dig som aktör inom den finansiella sektorn som står under Finansinspektionens tillsyn. Vi hjälper dig uppfylla de höga standarder som krävs för att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism.
-
Utredning av visselblåsarärenden
Vi erbjuder skräddarsydd hjälp inom utredningar av visselblåsarärenden och har specialistkompetens inom en rad olika områden. Vi strävar efter att säkerställa att varje utredning genomförs med högsta möjliga nivå av professionalitet och kvalitet.
-
Bolagsstyrning och internkontroll
Vi hjälper ditt företag att utveckla och implementera effektiva styrningsstrukturer, processer och system som stödjer din strategi, vision och värderingar.
-
Cybersäkerhet
Vi hjälper ditt företag att skydda din information, system och nätverk mot cyberhot, attacker och incidenter.
-
Dataanalys
Vi hjälper ditt företag att utnyttja din data som en strategisk tillgång som kan utgöra värdefulla insikter och beslutsstöd.
-
Finance Transformation
Vi hjälper ditt företag att effektivisera och optimera dina finansiella processer och system såsom rapportering, budgetering, prognostisering, analys och kontroll.
-
Internrevision
Vi hjälper ditt företag att granska och förbättra din interna kontroll och efterlevnad, oavsett om du vill uppfylla externa eller interna krav.
-
IPO börsintroduktion
Vi är din partner i din IPO-resa. Vi hjälper ditt företag att navigera genom hela IPO-processen från förberedelser, granskning, dokumentation och rapportering till notering och eftermarknad.
-
IT-styrning
Vi hjälper ditt företag att bedöma och förbättra din IT-kontrollmiljö.
-
Regelefterlevnad
Vi hjälper ditt företag att uppfylla de lagar och regler som gäller för din verksamhet, bransch och marknad.
-
SOX 404 review
Vi hjälper ditt företag att uppfylla kraven i SOX-404 genom att dokumentera, testa och rapportera om effektiviteten i din interna kontroll.
Vid årsskiften hamnar ofta skatten i fokus. Så även i år då en rad nya skattelagstiftningar började gälla den 1 januari. Årsskiftet är också extra intressant för dig som äger kvalificerade aktier i ett fåmansföretag, eftersom tidpunkten för beräkningen av gränsbelopp är på årets första dag. Här har vi samlat några förändringar att ha koll på.
Privatpersoner
För privatpersoner innebär de nya skattereglerna i huvudsak glädjande besked för alla som vill ha mer pengar kvar i plånboken efter det att skatten är betald.
Sänkt skatt för personer över 65 år
Personer som vid beskattningsårets början fyllt 65 år har sedan tidigare ett förhöjt grundavdrag. Genom en förstärkning av detta förhöjda skatteavdrag, genomförs nu en skattesänkning för personer över 65 år.
- Förhöjt grundavdrag för den som har en årsinkomst mellan 60 500 och 1 177 000 kronor. I praktiken innebär de nya reglerna att personer över 65 år med en månadsinkomst på 25 000 kronor får en skattesänkning om cirka 350 kronor i månaden. För de personer över 65 år som har en större årsinkomst än 1 177 000 kronor innebär de nya reglerna motsatt en höjd inkomstskatt, då det förhöjda grundavdraget som tidigare funnits nu tas bort.
Höjda brytpunkter
De personer som berörs av den här skattesänkningen är de vars tjänsteinkomst är så pass hög att den går utöver brytpunkten för när statlig skatt ska utgå på lönen.
- Med de nya reglerna är brytpunkten för beskattningsår 2019 höjd till 504 400 kronor (för beskattningsår 2018 var denna brytpunkt 468 700 kr). Detta innebär att man under 2019 kan ha en månadslön om cirka 42 000 kronor utan att behöva betala statlig skatt. Den övre brytpunkten, efter vilken ytterligare statlig skatt ska betalas, är vidare höjd till 703 000 kronor. Värt att ha i åtanke när årets nya lön ska sättas.
Viktiga belopp för delägare i fåmansbolag år 2019
Delägare i fåmansbolag får den 1 januari varje år räkna fram ett gränsbelopp, ett lågbeskattat utrymme, för utdelningar och vinster på aktierna.
- Delägare som beräknar sina gränsbelopp med förenklingsregeln får den 1 januari 2019 som mest tillgodoräkna sig ett schablonbelopp om 171 875 kronor.
- För att till gränsbeloppet få tillgodoräkna sig det lönebaserade utrymmet krävs det att man som delägare har en tillräckligt hög lön. För att klara detta löneuttagskrav med lönen under år 2019 ska delägaren ha en månadslön om cirka 51 520 kr och därmed en årslön om 618 240 kr. Också detta är värt att ha i åtanke när årets nya lön ska sättas.
Bolagssektorn
För bolagssektorn innebär de nya skattereglerna såväl skattemässiga fördelar som nackdelar. Utöver detta sker även en rad andra förändringar i och med de nya reglerna som träder i kraft vid årsskiftet.
Ny bolagsskattesats
Från och med den 1 januari 2019 är bolagsskatten sänkt.
- Fram till och med årsskiftet hade vi en bolagsskatt om 22 procent. Tanken är nu att denna ska sänkas i två steg, till 21,4 procent år 2019 och 20,6 procent år 2021. Skattesänkningen ger effekt vid beskattningar för de räkenskapsår som började 1 januari 2019 eller senare.
Men att nyttja dessa sänkningar genom att använda sig av periodiseringsfonder har stoppats.
- Exempelvis ska en periodiseringsfond som avsatts innan den 1 januari 2019 när den återförs till beskattning, när den då lägre skattesatsen gäller, räknas upp så att skatten på de återförda resultaten ändå blir en skatt om 22 procent.
Ränteavdragsbegränsningar
Trots att den sänkta bolagsskatten var en välkommen förändring är det ändå reglerna som kallas ränteavdragsbegränsningarna som har fått mest uppmärksamhet. Dessa regler innebär, precis som det låter, att bolag efter den 1 januari 2019 får vissa begränsningar när det kommer till att göra avdrag för sina ränteutgifter.
De nya reglerna innebär i korthet att de bolag som har mer ränteutgifter än ränteinkomster skattemässigt bara får göra avdrag motsvarande ett avdragsutrymme som räknas fram i varje bolag. Alla bolag som inte har en större mellanskillnad mellan sina ränteutgifter och ränteinkomster, så kallat negativt räntenetto, på mer än fem miljoner kronor, kommer även fortsättningsvis kunna dra av sina ränteutgifter utan begränsning.
Om du misstänker att bolagets negativa räntenetto överstiger fem miljoner kronor bör du beräkna bolagets avdragsutrymme. Avdragsutrymmet utgörs av 30 procent av ett underlag som består av bolagets skattemässiga EBITDA med avdrag och tillägg med vissa särskilda poster.
- Grant Thornton har i och med dessa nya regler tagit fram beräkningsverktyg som kan ge en nulägesrapport gällande avdragsbegränsningens omfattning och dess inverkan på skatten. Beräkningsverktygen gör att vi kan hjälpa till att räkna fram en kalkyl över hur en lånefinansiering av en kommande investering skulle få för utslag i fråga om ränteavdragsbegränsningarna. Genom att se över bolagets koncernstruktur och finansiering behöver inte den höjda beskattningen, som ränteavdragbegränsningarna kan innebära, bli en överraskning och inte heller beröra bolaget mer än vad som är tänkt. Kontakta oss gärna för vidare konsultation.
Arbetsgivardeklarationer på individnivå
En första del av de nya reglerna om arbetsgivardeklarationer på individnivå har gällt sedan 1 juli 2018. Efter den 1 januari 2019 gäller reglerna fullt ut och alla arbetsgivare ska numera lämna arbetsgivardeklarationer på individnivå för samtliga arbetsgivare. De nya reglerna innebär att arbetsgivare månadsvis ska lämna en individuell arbetsgivardeklaration för varje anställd samt en arbetsgivardeklaration som samlar informationen från alla de individuella arbetsgivardeklarationerna.
Viktigt att göra rätt från början!
Det månadsvisa informationsinflödet till Skatteverket ska göra det enklare för Skatteverket att upptäcka felaktigheter. De nya reglerna innebär dock motsatt att arbetsgivares möjligheter att korrigera felaktigheter under årets gångna månader begränsas. Eftersom utbetalningen av lönen och skatteavdragen nu görs samma månad som arbetsgivardeklarationen lämnas, finns det inte längre möjlighet att rätta felaktigheter retroaktivt i slutet av året. Det blir därför viktigare att göra rätt från början. Väl uppdaterade lönesystem har visat sig vara ett framgångsrecept för att hantera de nya reglerna effektivt.
Ändrade momsregler för elektroniska tjänster
Dessa nya mervärdesskatteregler utgör det första steget i det så kallade e-handelspaketet för moms vid gränsöverskridande försäljning inom EU. Reglerna ska förenkla för företag som säljer elektroniska tjänster till konsumenter i andra EU-länder.
- För att förenkla för företagen införs en möjlighet att tillämpa svenska mervärdesskatteregler om företagets omsättning av elektroniska tjänster till konsumenter i andra EU-länder understiger tröskelvärdet om 99 680 kronor per år. I andra fall är det huvudregeln och att den elektroniska tjänsten ska beskattas där konsumenten finns som gäller.