-
Börsnotering
Överväger du och ditt företag en börsnotering? Bolagets styrelse och ledning har mycket att vinna på att vara väl förberedda innan de fattar beslut om att inleda en noteringsprocess och på att vara väl informerade om de krav som ställs på ett börsnoterat bolag. Grant Thornton hjälper dig i hela noteringsprocessen.
-
Extern revision
För oss är det viktigt att leverera en högkvalitativ revision av en årsredovisning. Vi tycker att det är viktigt att se bortom bokföringen och istället fokusera på just din verksamhet och de avtal som ligger till grund för bokföringen. Ta hjälp av våra experter för en extern revision av din verksamhet.
-
Granskning av hållbarhetsredovisning
Extern kvalitetssäkring som görs av en oberoende specialist skapar trygghet både för ditt företag och för den som ska använda informationen. Trovärdigheten i informationen ökar också genom att ditt företag bett om ett externt bestyrkande.
-
Internationell revision
Våra revisionsspecialister på Grant Thorntons International Business Center kombinerar internationell erfarenhet med tekniskt och branschspecifikt kunnande. Genom ärlig och rak kommunikation med dig som kund skapar vi en bättre anpassad internationell revision.
-
IT Assurance
Digital informationshantering kräver stor säkerhet, både vad gäller skydd mot intrång och mot förlust av data. Vilka behov har ditt företag? Våra experter hjälper dig att hitta en optimerad lösning anpassad till företagets informationshantering.
-
Fåmansföretag
Hos Grant Thorntons skattekonsulter får du som äger och driver ett fåmansföretag en skräddarsydd helhetslösning utifrån dina och företagets specifika behov. Vi arbetar nära dig som kund och hjälper till att genomföra de åtgärder vi föreslår.
-
Företagsbeskattning
Lagstiftning och praxis kring företags- och bolagsbeskattning ändras ständigt. Vi ser till att du är uppdaterad på området så att du kan undvika problem och utnyttja de skattemässiga fördelar som finns.
-
Internationell beskattning
Vårt internationella nätverk Grant Thornton International har medlemsföretag i närmare 120 länder. Genom oss får du snabbt veta gällande skatteregler i olika länder. Vi kan hjälpa till med alla frågor om bolagsskatt, mervärdesskatt, internationella transaktioner och konsekvensanalyser inför etableringar. Vi bistår även vid etablering av filial eller dotterbolag.
-
Moms, punktskatt, tull
Så gott som varje transaktion i ett bolag kräver momshantering. Reglerna kan upplevas som komplicerade och felaktig hantering av momsen kan innebära onödiga kostnader och straffavgifter för ditt företag. Våra rådgivare stöttar dig och ditt företag.
-
Affärsrådgivning
På Grant Thornton erbjuder vi strategisk rådgivning som hjälper dig att planera, prioritera och utföra dina viktiga affärsstrategier på ett effektivt sätt. Hos oss får du helhetsrådgivning av vårt samlade tjänsteutbud tillsammans med specialister inom våra affärsområden.
-
Bolagstjänster
Att köpa ett lagerbolag möjliggör omgående verksamhetsstart utan väntan på registrering. Vi hjälper dig snabbt så att du kan komma igång med din verksamhet.
-
Finansiell rapportering
Våra konsulter stöttar dig som CFO eller ekonomichef med den finansiella rapporteringen. Vi ger professionellt stöd både när det gäller den legala rapporteringen enligt uppställda lagar och krav och den interna rapporteringen som ska utgöra beslutsstöd.
-
Internationella tjänster
Vårt International Business Centre (IBC) erbjuder tjänster inom revision och rådgivning, redovisning och skatt med ett internationellt perspektiv mot en internationell marknad genom våra medlemsföretag i cirka 150 länder. Få lokal expertis - oavsett var i världen du gör affärer.
-
Kundfaktura
Med vår lösning för kundfakturor kan du upprätta en offert som omvandlas till arbetsorder och slutligen resulterar i en faktura som vi distribuerar till din kund. Vi hanterar även påminnelser och registrerar kundinbetalningar.
-
Kvitto och resa
Med vår smarta digitala funktion för kvittohantering effektiviserar vi bokföringsarbetet och sparar tid. Du som kund fotar kvittot direkt med din smartphone, lägger till belopp och kommentarer och sedan är underlaget klart för vidare elektronisk hantering och bokföring.
-
Leverantörsfaktura
Traditionell hantering av leverantörsfakturor kan vara tidskrävande och sakna effektiv styrning och kontroll. Grant Thorntons tjänst för elektronisk fakturahantering (EFH) ger dig helt nya möjligheter att effektivisera hanteringen av dina leverantörsfakturor. Fördelarna är flera, men framförallt sparar du både tid och pengar samtidigt som du får en säkrare process.
-
Lönetjänster
Grant Thornton erbjuder en komplett hantering av ditt företags lönetjänster: från inrapportering till utbetalning och rapportering, kontrolluppgifter, statistik och pensionsadministration. Tillsammans går vi igenom dina behov och skräddarsyr sedan en lösning som passar just din verksamhet.
-
Budget, rapporter och analyser
Med vår digitala lösning blir din ekonomiska information både mer lättillgänglig och lättare att förstå. Informationen är tillgänglig dygnet runt och du kan när som helst ta ut dina rapporter i realtid.
-
Redovisning
Vi kan sköta redovisning i form av löpande bokföring, bokslut, deklarationer och årsredovisning, medan du själv sköter kundfakturering, betalningar och lön. Fördelarna för dig är många; tillgång till uppdaterad kompetens, personlig kontakt och mindre sårbarhet.
-
Rådgivning
En nyckel till att bolag kan växa med lönsamhet är ordning och reda och struktur. Det gör att ”allt flyter” och att medarbetarna vet vilka befogenheter och vilket ansvar de har. Då kan även styrelsen och ägarna sova gott om natten, i vetskap om att det finns kvalitetssäkrade, effektiva rutiner på plats i verksamheten.
-
Specialisttjänster
Förutom att ditt bolag kan outsourca hela ekonomiavdelningen eller löneavdelningen till oss kan vi även vara behjälpliga med mer specialiserade eller tillfälliga tjänster. Vi har drivna konsulter och rådgivare som står redo att bidra med bred erfarenhet och ett nätverk av experter.
-
Tid och projekt
Vill du också förenkla kostnadsuppföljningen och få en mer överskådlig planering av företagets beläggning? Vår digitala lösning effektiviserar och säkerställer ditt företags tidrapportering och projektredovisning. Att ta fram underlag för löneutbetalning och fakturering har aldrig varit enklare.
-
Due Diligence
Vi erbjuder identifiering och analys av möjligheter och risker i samband med förvärv och försäljning.
-
Integration och separation
Vi maximerar det förväntade värdet på en transaktion genom en strukturerad och disciplinerad ansats.
-
M&A Services
Vi erbjuder M&A-rådgivning i samband med förvärv, försäljning eller kapitalanskaffning och hjälper ditt företag att navigera genom hela transaktionsprocessen.
-
Värdering och finansiell modellering
Vi erbjuder oberoende värderingar, indikativa värdeutlåtanden och fairness opinons av företag och tillgångar.
-
Hållbar leverantörskedja
Att ha kontroll över sin leverantörskedja, som många gånger består av flera led, är en utmaning för flera företag. Det ställer krav på processer och rutiner för riskbedömningar och åtgärder i värdekedjan. Vi hjälper företag att komma igång eller utveckla befintliga rutiner för bättre riskhantering och djupare leverantörsrelationer.
-
Hållbarhetsredovisning & CSRD
Trycket på hållbarhetsrapportering ökar och fler bolag väljer att kommunicera sitt hållbarhetsarbete i sina årsredovisningar eller i tematiska ramverk. Vi hjälper bolag att integrera ny lagstiftning och krav, som till exempel CSRD och EUs taxonomi. Vi hjälper även bolag att utveckla sina processer och rutiner för datainsamling av hållbarhetsdata.
-
Klimattjänster
I såväl lag som kundkrav ser vi ett snabbt ökande klimatfokus. Vi hjälper bolag att hantera frågan strategiskt genom att till exempel utföra klimatberäkningar enligt GHG-protokollet, sätta klimatmål enligt Science Based Targets och rapportera miljöpåverkan enligt Carbon Disclosure Project (CDP).
-
Rådgivning hållbarhetsstrategi
För att förverkliga sina hållbarhetsambitioner, behöver företag en tydlig strategi som är väl integrerad med övrig verksamhet. Vi erbjuder företag löpande rådgivning kring strategiskt hållbarhetsarbete, där vi bland annat stöttar i omvärlds-, intressent-, risk- och målsättningsanalys.
-
Sustainable Finance
Det långsiktiga aktieägarvärdet kopplas till strategi och risk i frågor relaterade till miljö, socialt ansvar och bolagsstyrning. Vi stöttar både köp- och säljsida med strategirådgivning, policyer och rapportering. Vi genomför ESG Due Dilligence vid förvärv.
-
Rådgivning kring implementering av regelverk
Vi har lång erfarenhet av att arbeta med finansiella bolag och hjälpa dem navigera rätt och hitta praktiska lösningar i en komplex regulatorisk miljö. Vi bidrar med strategisk rådgivning anpassad efter er verksamhet för att skapa en långsiktigt hållbar och värdeskapande verksamhet i denna miljö.
-
Rådgivning vid internrevision
Vi tillhandahåller internrevisionstjänster där hela internrevisionsfunktionen outsourcas till Grant Thornton eller där vi stödjer det befintliga internrevisionsteamet.
-
Oberoende granskning och utredning
Genom riktade och oberoende granskningsinsatser kan vi hjälpa er att få insyn i specifika frågeställningar som ni står inför. Vår kompetens sträcker sig från att utföra fokuserade internrevisionsinsatser till att agera oberoende granskare av avtalsförhållanden.
-
Penningtvätt och finansiering av terrorism
Grant Thornton ger rådgivning till dig som aktör inom den finansiella sektorn som står under Finansinspektionens tillsyn. Vi hjälper dig uppfylla de höga standarder som krävs för att motverka penningtvätt och finansiering av terrorism.
-
Utredning av visselblåsarärenden
Vi erbjuder skräddarsydd hjälp inom utredningar av visselblåsarärenden och har specialistkompetens inom en rad olika områden. Vi strävar efter att säkerställa att varje utredning genomförs med högsta möjliga nivå av professionalitet och kvalitet.
-
Bolagsstyrning och internkontroll
Vi hjälper ditt företag att utveckla och implementera effektiva styrningsstrukturer, processer och system som stödjer din strategi, vision och värderingar.
-
Cybersäkerhet
Vi hjälper ditt företag att skydda din information, system och nätverk mot cyberhot, attacker och incidenter.
-
Dataanalys
Vi hjälper ditt företag att utnyttja din data som en strategisk tillgång som kan utgöra värdefulla insikter och beslutsstöd.
-
Finance Transformation
Vi hjälper ditt företag att effektivisera och optimera dina finansiella processer och system såsom rapportering, budgetering, prognostisering, analys och kontroll.
-
Internrevision
Vi hjälper ditt företag att granska och förbättra din interna kontroll och efterlevnad, oavsett om du vill uppfylla externa eller interna krav.
-
IPO börsintroduktion
Vi är din partner i din IPO-resa. Vi hjälper ditt företag att navigera genom hela IPO-processen från förberedelser, granskning, dokumentation och rapportering till notering och eftermarknad.
-
IT-styrning
Vi hjälper ditt företag att bedöma och förbättra din IT-kontrollmiljö.
-
Regelefterlevnad
Vi hjälper ditt företag att uppfylla de lagar och regler som gäller för din verksamhet, bransch och marknad.
-
SOX 404 review
Vi hjälper ditt företag att uppfylla kraven i SOX-404 genom att dokumentera, testa och rapportera om effektiviteten i din interna kontroll.
Vad gäller vid redovisning av anläggningstillgångar i form av fastigheter? FAR:s medlemsrådgivning får en hel del frågor kring detta. Balans har vänt sig till Eva Törning, redovisningsspecialist på Grant Thornton, för att reda ut vad som gäller.
Ska det uppskrivna värdet fördelas på komponenter när ett företag som tillämpar K3 skriver upp värdet på sin fastighet?
- En komponent är en egen tillgång enligt K3 med ett eget anskaffningsvärde och egen avskrivningsplan. En uppskrivning av fastigheten måste därför normalt delas upp per komponent. Beakta dock kravet i ÅRL på bestående värde vilket gör att det kan vara svårt att fördela på komponenter med kortare nyttjandeperiod.
Om ett företag äger både en byggnad och mark, finns det då möjlighet att bara skriva upp marken?
- K3 innehåller ingen vägledningen om huruvida en uppskrivning kan göras av enbart marken. Det är dock en intressant fråga eftersom det i många fall är just marken som ökar i värde. Eftersom uppskrivningen bara kan göras när det finns ett tillförlitligt och bestående värde som väsentligt överstiger bokfört värde (se 4 kap. 6 § ÅRL) finns det i de allra flesta fall en extern värdering som underlag för bedömningen.
Om en sådan värdering är uppdelad mellan byggnad och mark är det möjligt att enbart skriva upp marken, men det är ovanligt. Inte heller K2 har någon begränsning avseende att enbart skriva upp marken.
Om både mark och byggnad skrivs upp, sker avskrivning på uppskrivning då endast på den del som avser byggnaden?
- Ja, mark skrivs inte av. Byggnaden/komponenterna ska skrivas av över återstående nyttjandeperiod.
Finns det möjlighet att skriva upp andelar i dotterföretag med hänvisning till 4 kap. 6 § ÅRL?
- Uppskrivning av aktier i dotterföretag kan enligt kommentaren till uppskrivningsbestämmelserna i K3 kapitel 11 endast bli aktuellt i undantagsfall. K3 behandlar i och för sig inte andelar i dotterföretag explicit utan gör en sammanvägd bedömning av samtliga finansiella anläggningstillgångar, vilket inkluderar finansiella instrument men även andra finansiella anläggningstillgångar som inte utgör finansiella instrument. I K2 punkt 19.19 finns ett uttryckligt förbud mot uppskrivning av andelar i bland annat dotterföretag.
När ska/bör det belopp som skrivs av inkludera ett restvärde?
- Enligt K3 ska avskrivning göras av det avskrivningsbara beloppet. Definition av avskrivningsbart belopp återfinns i punkt 17.14 och innebär att företaget måste ta hänsyn till både anskaffningsvärdet och ett beräknat restvärde. Restvärdet är enligt punkt 17.15 det belopp som företaget förväntar sig erhålla för tillgången efter nyttjandeperiodens slut efter avdrag för de kostnader som företaget får i samband med avyttringen. Restvärdet bestäms vid anskaffningstidpunkten och i den prisnivå som råder då. Lite förenklat måste restvärde beräknas om:
- Man vid anskaffningstillfället beräknar att tillgången ska säljas
- Försäljningen ska ske innan tillgångens ekonomiska/tekniska livslängd är slut (vilken är den tidpunkt då tillgången skrotas/utrangeras).
Avskrivning av det avskrivningsbara beloppet innebär att avskrivningen återspeglar en så nära verkligt värdeminskning som är möjlig. När tillgången ska avyttras, vilket ofta sker genom att byta in mot en ny lastbil, buss eller liknande tillgång, finns ett redovisat värde som är i paritet med det värde som tillgången har i inbytet. Företaget undviker därmed "för höga" avskrivningar under nyttjandeperioden och en stor realisationsvinst vid inbytet.
Huvudregeln i K2 punkt 10.25 är att en tillgång skrivs av till dess tillgångens värde är noll kronor. I samma punkt finns dock en möjlighet att i stället ta hänsyn till det beräknade restvärdet, det vill säga samma innebörd som i begreppet avskrivningsbart belopp enligt K3. Det finns dock ett uttryckligt förbud att ta hänsyn till restvärdet vid avskrivning av byggnader (se punkt 10.25). Det enklaste är alltså att skriva av anskaffningsvärdet och strunta i att beräkna ett restvärde.
Men ger det en bra redovisning om man väljer att inte ta hänsyn till restvärdet när det finns ett sådant?
- Troligtvis inte eftersom avskrivningar enligt plan blir för höga och rörelseresultatet därmed "för lågt" jämfört med det som kan anses vara ett rörelseresultat med beaktande av verklig förslitning. När tillgången byts in har den värde noll och det uppkommer en realisationsvinst som kan uppgå till betydande belopp.
- Om postens storlek är exceptionell ställer ÅRL krav på upplysning om posten för samtliga företag. En tillgång med nyttjandeperiod fem år leder då till ett för lågt resultat i fyra år och ett onormalt högt resultat i ett år vilket troligtvis är svårare för företagaren att följa och förstå.