Tips och råd

”Lita på magkänslan”

Storytel, som säljer strömmade ljudböcker och har förlagsverksamhet, är det högst placerade svenska företaget på Financial Times lista över Europas 1 000 snabbast växande företag. Men de första åren var tuffa, marknaden var inte mogen för Storytels teknik och dessutom drabbades företaget av finanskrisen 2008, berättar företagets grundare Jonas Tellander.

- Vi borde ha börjat med cd-ljudböcker och nedladdningsbara ljudböcker, folk var inte mottagliga för en uppkopplad tjänst då.

Vändningen kom med smartphonen och en ökad acceptans att betala för innehåll på nätet. Från 2010 växte företaget snabbt och under 2017 omsatte Storytel närmare 1,2 miljarder kronor på marknaderna i Norden, Holland, Polen, Ryssland, Spanien och Indien. Storytel har över en halv miljon abonnenter och ett börsvärde som i maj 2018 närmade sig 7 miljarder.

Jonas Tellander har hållit hårt om både sin affärsidé och företaget organisatoriskt. Storytel drevs länge som ett ägarlett företag med en operativ styrelse.

-Det är egentligen först senaste året som vi har fått en bra organisation och struktur. Det gör också att vi har en modell för expansion och inte behöver uppfinna allt från början när vi etablerar oss i nya länder.

Läs hela intervjun med Jonas Tellander, som publiceras i oktobernumret av magasinet Target.

Jonas Tellanders tre tips för tillväxt

  1. Lita på magkänslan och din inre kompass. Under de tidiga åren kan det vara tufft att stå emot goda råd och namnkunniga personer som vill in i företaget och styra. Se också till att personerna du grundar företaget med verkligen är dedikerade och har tid för uppdraget.
  2. Ha ett ben i framtiden och ett ben i det som funkar idag. Annars finns en stor risk för att man är för tidig med ny teknik i den nisch som man vill bli bäst i.
  3. Var noga med rekryteringar, rätt personal är en helt avgörande framgångsfaktor. Jonas Tellander medverkade under hela Storytels uppbyggnad personligen vid i stort sett varje rekrytering.

Fakta Storytel

  • Börsnoterat företag med strömmade ljudböcker och förlagsverksamhet
  • Omsatte 2017 närmare 1,2 miljarder kronor i Norden, Holland, Polen, Ryssland, Spanien och Indien
  • Grundades 2005 av Jon Hauksson och Jonas Tellander, idag vd.