Target

Nu satsar Isabella internationellt

brak alt

Isabella Löwengrip startade sin blogg, under namnet Blondinbella, som 14-åring. Som sextonåring startade hon ett aktiebolag för att kunna sälja annonser och tjäna pengar på bloggen. Sedan dess har hon startat elva aktiebolag, tagit in kapital och investerat. I samband med utlandssatsningen för LCC har Isabella slopat sitt tidigare varumärke Blondinbella och använder nu bara sitt namn Isabella Löwengrip. Bloggen översätts i dag till engelska, framöver ska den även översättas till franska och tyska.

– Jag sporras av att ta något som inte existerar, starta, bygga upp, anställa ... Att utveckla något från idé till arbetsplats. Även tillväxtfasen är spännande, som nu när vi satsar internationellt med LCC, Löwengrip Care & Color. Jag gillar kombinationen av frihet och ansvar; att kunna styra min tid, men samtidigt ha ett stort ansvar med 30 personer som ska ha lön varje månad och som ska få energi från mig, säger Isabella.

Hon är operativ i två bolag, investmentbolaget, där hon även är vd, och i LCC. Hon sitter även i styrelsen i två egna bolag samt ett som hon har investerat i.

– När jag var yngre ville jag ha många hattar, det kändes viktigt att sitta i styrelsen och att vara vd. Nu när jag är mer erfaren är det viktigare att inte vara överallt. Jag kan gärna ha en minoritetspost, och då ska jag inte peta i den dagliga verksamheten. Jag är inte heller en styrelseperson. Jag älskar det strategiska, men jag har svårt att sitta så långa stunder. Istället för att ägna en förmiddag åt strategiska bestyr sitter jag med vid de delar där jag har min kompetens, sedan går jag. Jag har format mitt jobb efter vad som funkar för mig. Jag jobbar lite med alla bolag varje dag och jag har en jätteduktig vd-assistent, utan honom hade jag inte fått det att funka.

Isabella sitter själv bara på de positioner där hon måste och där hon tycker att det är roligt.

– Det finns alltid någon som är bättre lämpad för de saker jag bara kan halvbra eller tycker är halvkul. I början anställde jag sådana som liknade mig. I dag ser jag till vad bolaget behöver. Det är viktigt att jobba med människor som kompletterar en själv.

Isabella menar att även om man har drivit sitt bolag länge är det bra att vara ödmjuk inför bolagets bästa.

– Du kanske inte är bäst för bolaget längre. Det handlar naturligtvis inte bara om den egna rollen i bolaget. Ibland måste man flytta på människor. Jag vet att jag kan upplevas som hård ibland, men jag fattar beslut för bolagets bästa.

Isabella ser mod och prestigelöshet som en stark kombination.

– Jag är helt orädd när det gäller att testa saker och obrydd om vad folk tycker. Samtidigt är jag prestigelös. Jag vet vad jag kan och inte kan, det gäller att ta bort sig själv där man inte gör full nytta.

Att utvecklas som företagare
Isabella beskriver att hon har velat testa allt och har haft svårt hitta fokus.

– Många entreprenörer gör det felet, men det har varit en bra resa som har lärt mig mycket. Jag har landat i vad jag är för entreprenör och vad jag brinner för. Det finns inga lån i bolagen och de har byggts organiskt. Jag är stolt över det. Vi lever i en värld med höga bolagsvärderingar och riskkapital. Det är skönt att gå back to basics med en krona in, en ut. Jag är även stolt över att ha kvar bloggen, som fortfarande är Skandinaviens största med 1,3 miljoner läsare. Och över att jag får företagandet att funka med två små barn. Barnen och föräldraledigheten har lärt mig att bromsa. Jag kommer inte upp i samma tempo, det har gjort att jag orkar mer långsiktigt. Jag har också byggt en organisation som inte är beroende av mig när jag inte är på plats. Jag vill att alla, på sin position, ska kunna ta egna beslut som om det vore deras bolag. När Isabella ser bakåt har det funnits många utmaningar, men det har inte fått henne att stanna upp.

– Jag har bara rest mig och fortsatt. Det finns glädje i allt, då är utmaningarna bara en del på resan. Det tuffaste har varit privata utmaningar. Stora, svåra saker som ska hanteras, samtidigt ska jag ändå in på jobbet och peppa alla medarbetare. Det kan vara svårt när man är sitt jobb, allt går in i varandra. Men jobbet har alltid gett energi, det har fått mig att klara av svårigheter privat. Isabella menar att en gemensam nämnare för olika typer av företag är att man inte behöver göra som alla andra gjort.

– Många entreprenörer tänker väldigt stort, tar dyra lån eller tycker att produkten "måste bli färdig för att säljas". Jag tycker att det är bättre att komma igång och testa. Du vet aldrig hur marknaden reagerar men du kan justera i efterhand. Det går att hitta nya sätt att bygga bolag och marknadsföra, så tänk kreativt från början. Vi är till exempel jättestarka online i alla bolag.

Marknadsföringen sker till stor del genom mun-till-mun vilket innebär låga kostnader. Vi arbetar även mycket med produktutveckling online, där vi låter folk tycka och tänka om kommande produkter. Det är lätt att tro sig veta vad majoriteten tänker, men jag är inte massan. Att låta folk tycka ger bättre beslut, mina läsare påverkar massor! Ibland tycker de inte vad jag hade hoppats
på, men jag blir inte känslomässig kring beslut utan ser det rationellt. Det här arbetssättet gör att inget värmer hyllorna, allt säljer och vi har haft en snabb utveckling.

Isabella och medgrundaren Pingis Hadenius, som är vd för LCC, gick in med 25 000 kronor vardera i bolaget vid starten för fyra år sedan. I januari i år gick bolaget ut internationellt. Vid intervjutillfället i mars såldes  olagets produkter i sju länder. Målsättningen för 2017 är att omsätta 50 miljoner. Nu finns inga planer på att starta något nytt, men gärna investera.

– Mitt investmentbolag letar bolag vars målgrupp matchar den för min blogg, det vill säga kvinnor mellan 25–45 år varav många har barn. Har man ett sådant bolag som behöver kapital får man gärna höra av sig, avslutar Isabella.