Case

”Jag var den som bäst kunde förmedla företagets värderingar"

Han började med två tomma händer. Det låter som en klyscha, men Frixos Papadopoulous kom som flykting till Sverige i mitten av 70-talet och lyckades utan en krona på fickan sälja ett parti fruktjuice som han ännu inte köpt till en handlare som var mycket osäker på efterfrågan. Dessutom hade han en vision. Fontana Foods skulle alltid vara ett familjeföretag.

De två tomma händerna har numera fullt upp – trots att ägaren gått i pension. Frixos ber om ursäkt för stojet i bakgrunden när han svarar i mobilen. Han är på eBild: Fontana Foodn marknad i Grekland och letar ekologiska varor.

– Det finns många jättefina produkter här. Klimatet är bra och samma med jordmånen. Frixos har en annan vision, eller regel. Han sätter inte sitt varumärke på något han inte skulle kunna tänka sig att bjuda gäster på hemma. Kvalitetstänkandet har fungerat och företaget har vuxit snabbt de senaste åren. Fontana omsätter nu flera hundra miljoner kronor om året. Och ett familjeföretag är det. Sonen Loizos tog över som vd 2011, storasyster Corina, kommunikationschef, kom in i företaget så sent som i höstas och mamma Maro med titeln matinspiratör tar fram recept och produktutvecklar.

– Pappa och jag började tala om att jag skulle gå in som vd tre, fyra år innan han skulle pensioneras. Han tyckte att jag var den som bäst kunde förmedla företagets värderingar. Eftersom vi hade växtvärk, skapade vi dessutom ett antal nya chefstjänster på mellannivå och det har underlättat. Det gäller att rekrytera rätt person för rätt uppgift och det är inte alltid så lätt, säger Loizos. Frixos fortsätter som ägare och gör alltså mer än så.

– Loizos driver företaget och jag hjälper till. Livet kanske inte bara handlar om arbete, men jag känner mig piggare och piggare och vill ju att vi ska bli bättre och bättre. Det är 24 grader här i dag, men jag kan inte ligga still på stranden. Att jobba hårt har också sin tjusning, säger han.

Styrelsemötena klaras av vid middagsbordet och alla fyra i familjen har bra koll på allt som händer. Finns det inte risk för att de klampar in på varandras områden?
– Nej, det funkar jättebra. Vi pratar mycket jobb hemma och alla kommer med idéer och lösningar men sedan får var och en lyckas – eller misslyckas – inom sina egna områden, understryker Loizos.

Han vill gärna att den kulturen med öppenhet och passion för smaker och bra matvaror sprider sig till alla andra i bolaget.

– Det blir svårare ju mer företaget växer, men vi försöker föra vidare i organisationen att vi är som en stor familj, där alla är involverade och bryr sig. Det spelar ingen roll var du arbetar, på kontoret, som säljare eller på lagret. Har du viljan kan du också påverka, framhåller han.

Allteftersom Fontana vuxit har det blivit svårare att kommunicera värderingar och spelregler till nyanställda.

– Ändå har vi lyckats att behålla grundvärderingarna pappa byggde företaget på. Det är viktigt att vara tydlig som ägare och att själv vara ett föredöme. Det spelar ingen roll vem som besöker oss. Här ska man alltid bli ärligt och trevligt bemött. Det är som min far brukar säga, "alla ska få en kopp kaffe, oavsett om det är sopgubben eller en storkund", säger Loizos.

Både Loizos och Corina poängterar att även om Fontana är ett grundmurat familjeföretag så var det inte lätt att ta plats i ledningen. Under 21 år i London hann Corina göra karriär inom journalistiken och starta en framgångsrik lifestylebutik för barnkläder, men det var bara att börja om från början när hon klev in genom dörren.

– Fast jag trodde inte att jag skulle få sådan användning av min erfarenhet, utbildning och mina kontakter från London. Vårt mål är att föra vårt familjeföretag till nästa nivå, säger hon. Frixos ser bara fördelar med att han hållit fast vid familjebolagsformen. Det hjälper honom också i samarbetet med leverantörerna.

– De är också alla familjeföretag. Vi pratar hela tiden om familjen och jobbet. Vi förstår varandra bättre, fastslår han.