Branschnyhet

Matentreprenören Renée Voltaires framgångsrecept

Under 1990-talet drev Renée Voltaire ett flertal verksamheter tillsammans med sin syster och jobbade så hårt att hon till sist kraschade. Många skulle kanske ha backat från entreprenörskapet i det läget – eller kört på igen, rakt in i en hårdare vägg.

– Att jag fortsatte som företagare handlade nog mycket om överlevnadsinstinkt. Har man eget företag handlar det ju om privatekonomin så det är bara att bita ihop. Men jag bestämde mig samtidigt för att göra något helt annat, på ett bättre och roligare sätt. Jag hade dragit lärdomen att livet inte bara handlar om att jobba, och ska man jobba mycket ska det vara roligt. Så länge det är kul orkar man. Är det inte kul tär det, man får ingen energi. En annan viktig del var att jag lärde mig att delegera. Man kan inte göra allt själv. Och man måste säga nej ibland. Renée har alltid varit intresserad av hälsosam matlagning och i början av 1990-talet läste hon sin första bok om raw food. Senare reste hon till ett hälsocenter i Arizona och fick lära sig mer. Det föll sig naturligt att satsa på hälsosam mat, bland annat raw food, inom företaget. I dag är Renée Voltaire AB ett av Sveriges snabbast växande livsmedelsföretag.

– De senaste årens hälsotrend, med fokus på kostens betydelse spelar förstås in. Medvetenheten och intresset är absolut större i dag än för elva år sedan, då jag startade. Även om intresset har ökat finns det fortfarande många som inte vet vad raw food är, eller hur de kan använda produkterna.

– Jag försöker sprida kunskap genom att berätta på förpackningarna. Jag har även skrivit ett flertal böcker med recept och delar med mig av recept i butiken och på nätet. I dag finns det så många fler som håller på. Det är jättekul och gör det lättare för folk att hitta idéer och inspiration.

Motgång och framgång hand i hand
Renée brinner allra mest för att ta fram nya produkter. Det är lätt att tro att någon som ägnar merparten av sin tid åt att utveckla och sälja hälsosamma livsmedel är en hård domare när det gäller matvanor. Men Renée vill inspirera på ett mer avslappnat vis.

– Alla är olika och äter olika: sjukt dåligt, riktigt bra eller någonting däremellan. De flesta som har osunda kostvanor vill äta lite bättre. Det kan ta olika lång tid för olika personer och det är inte säkert att alla har samma mål. Men kan jag hjälpa till på traven och inspirera någon så är det roligt. Jag blir peppad och går igång på det. Självklart gäller det att introducera rätt saker, att börja bjuda på en god nötdipp till exempel. Folk gillar dipper, skrattar Renée. Entreprenörslivet kan ibland vara ännu tuffare än att ändra matvanor.

– Det finns motgångar hela tiden och det får man lära sig att leva med. Det är en del av att driva företag och det måste man gilla, annars ska man inte driva företag. En ganska stor del av jobbet går ut på att vara lösningsorienterad. Men motgångarna går också hand i hand med framgång, för när man har löst någonting så är det en framgång i sig. Ibland glömmer man att små framgångar är viktiga. Det är inte direkt så att man tänker "nu lyckades vi", det bara pågår. När man är klar med en sak är det dags för nästa. Det är till exempel alltid jätteroligt att ha tagit fram en ny produkt, samtidigt måste man vara kritisk till det man gör och se om det går att göra på ett bättre sätt. Det har självklart krävts mycket jobb för att nå dit jag är i dag. Men jag har hela tiden trott på min sak.

Lyssna på hjärtat
Just nu lägger Renée och hennes medarbetare mycket arbete på företagets butik Pepstop, som öppnade i maj 2015.

– Det är fortfarande ett embryo och vi ser viken väg det ska ta. Det är mycket testande, mycket matlagning. Jag hoppas att vi ska kunna öppna fler butiker framöver. Om Renée ska ge ett råd till andra entreprenörer så är det framför allt att lyssna på hjärtat och hålla det enkelt.

– Det viktigaste är att göra det du brinner för, det ska kännas rätt i magen. Sen måste man vara beredd på att offra av sin tid. Det är jättebra att ha ordning på avtal och sådana saker, men det är också mycket man kan lära sig på vägen. Framgång – ett relativt begrepp Renée tycker inte att ett företags framgång är kopplat till dess storlek.

– Det behöver inte vara ett företag som omsätter si och så mycket. Framgång för mig är att få ha ett jobb jag brinner för och kollegor jag tycker är toppen. Ja, min största framgång är att ha ett jobb som är kul. Men man kan se någon framgång i alla. Det finns personer som drivs av annat än vad jag gör, jättebra för dem. Därför är det bra att inte titta på vad andra gör om man ska nå sin framgång. Då kan man tappa bort sig i det. Istället för att tänka "den där personen verkar så duktig", tänk "vad är bra för mig". Har du en idé eller något du brinner för – håll kvar, vackla inte. Börja inte göra något som blir halvdant. Och man ska inte titta för mycket på trender. Skapa din egen trend istället.